
DOEN! op school, bij de BSO of het kdv
De activiteiten die DOEN! op scholen verzorgt hebben net zoals de activiteiten in het atelier als uitgangspunt oordeelvrij experimenteren en beleven met een creatieve en sensorische insteek. Hierbij wordt zoveel mogelijk gewerkt zonder voorbeeld en is er veel ruimte voor de eigen creativiteit en eigenheid in het werk.
​
Lees onderstaand wat DOEN! te bieden heeft m.b.t. workshops en cultuur educatie.

Cultuur educatie op scholen
​Op zoek naar een creatieve workshop voor jouw school of buitenschoolse opvang? DOEN! biedt tal van mogelijkheden. Tie-dye, marmeren met scheerschuim en verf, papier maché, schilderen zonder kwast, creatieve proefjes, druppelkunst en nog veel meer. Bespreek je wensen en samen bedenken we hoe DOEN! hierbij kan aansluiten. Daarna ontvang je een offerte op maat.​
​
Wil je meer dan alleen een workshop? DOEN! biedt ook cultuur educatie waarbij we net een stapje verder gaan en de praktijk koppelen aan een stukje theorie. Onderstaand tref je enkele voorbeelden. Ook kunnen wij ons aanbod aanpassen aan een les onderwerp naar keuze.
​
Voorbeelden van cultuur educatie door DOEN!:
Moderne kunst:
We gaan verven zonder kwast. Huh zonder kwast? Ja echt! We gaan experimenteren met allerlei verschillende manieren om verf op te brengen en daarbij is niks te gek! Vooraf krijgen de kinderen kunst educatie over hoe vroeger het ertoe deed WAT je schilderde en met welke nauwkeurigheid. In moderne kunst gaat het meer om HOE het tot stand is gekomen en hoe apart het is. Kinderen leren kijken naar kunst. In de evaluatie houden we een tentoonstelling: Kinderen leren hierbij kijken naar de kunstwerken van klasgenoten waarbij een onderscheid gemaaakt wordt tussen objectief waarnemen en subjectief oordelen.
Geschikt voor: alle leeftijden.
​
Recylen:
Wat is recyclen? En wat is upcyclen? Welke materialen kun je hergebruiken? Hoe wordt het milieu bevuild door (plastic) afval? Wat is het nut van recyclen? Welke rol speelt gerecycled materiaal in kunst en design? Wat kunnen we zelf met afval materiaal? Welke vormen heeft het? Wat zie je er in? In de klas kunnen dan individuele werkstukken of gezamenlijke projecten gemaakt worden. Te denken valt aan het zelf maken van plastic mode, gevolgd door een modeshow, of bijvoorbeeld 1 muur in de klas omtoveren tot een grote oceaan vol dieren en planten van gerecycled materiaal.
Geschikt voor: Alle leeftijden.
​
Honden:
Er kan ook gekozen worden voor een workshop met de poedel Illy. Hierin kan de hond centraal staan of een bijrol spelen bij een creatieve workshop. Hoe dan ook doet de aanwezigheid van de hond veel met leerlingen: het verhoogt de concentratie en motivatie en biedt een speelse, interactieve manier van leren. Hierbij wordt spel, bewegingsactiviteiten, creatieve opdrachten, demonstratie en uitleg ingezet als middelen om de kinderen wat bij te brengen over het gewenste onderwerp. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een gezonde leefstijl, welzijn van dieren of veilig contact met honden. Maar ook samenwerken, observeren vs interpreteren, emoties en meer.
Geschikt voor: Alle leeftijden
Sensopathisch spel:
De kinderen gaan zintuigen prikkelend spelen zonder speelgoed. Alle activiteiten kunnen gericht worden op een gewenst thema (lente/zomer/winter/herfst/sinterklaas/kerst/pasen/etc).
Geschikt voor: groep Kinderdagverblijf en groepen 1 t/m 4
​
Praktisch​
Neem contact op via het contact formulier of telefoonnummer 06-19771825 om de wensen en mogelijkheden te bespreken.
​​
​